Jaký důsledek bude mít uvažovaný dálniční přípoj na vaši obec?

Už dnes na sjezdu D1 Všechromy popojíždíme. A to do naši oblasti může projekt Tehovské spojky přivézt další desetitisíce aut. Jak moc se nám skutečně nahustí doprava po jejím spuštění? 

Dohledali jsme čísla, prošli jsme podrobně geolokační čísla i dopravně-inženýrskou studii a připravili vám, co čeká jednotlivé obce z pohledu navýšení provozu, jakmile by se zrealizoval rozporuplný dálniční přípoj - známý také jako Tehovská spojka či přeložka II/107.  

Centrum Všestar čeká násobné zvýšení dopravy. 

Jakmile by se vybudoval dálniční přivaděč za Všestarským hřbitovem, čeká centrum Všestar skokové navýšení provozu. Zejména ráno a večer, stejně tak o víkendech. Většina obyvatel Mnichovic, Ondřejova, Struhařova a okolních obcí směřuje ráno do Prahy a večer zpět. 

Předpoklad v matematicky připravené studii počítá i nadále s tím, že se řidiči budou chovat jako doposud a provoz bude i nadále rozdělovat mezi směr Mnichovice - Vávrov (8000 aut) a Mnichovice - Všestary (6700 aut). Jenže jakým způsobem přemluvíte řidiče v ranní i večerní špičce, aby odbočili napříč hlavní na vedlejší silnici a jeli po užší, klikatější a pomalejší cestě, napříč dvěmi obcemi navíc s omezením na 30 km/hod?

Namísto, aby se tento provoz rovnoměrně i nadále rozprostíral mezi stávající komunikace, vyberou si všichni řidiči snadnější a přímější cestu. A tu bezpochyby nabídne nově zrekonstruovaná silnice z Mnichovic přes náves Všestar přímo na dálniční přivaděč za hřbitovem a pak přímo na D1. 

To pro Všestary představuje více než dvojnásobný nárůst na 14000 vozidel denně.

Světice se stanou průjezdní obcí pro Říčany. 

Světice jsou dnes minimálně zasaženy tranzitní dopravou. Podle dat jimi projíždí zejména doprava místních obyvatel. To se změní a stanou se průjezdním bodem pro většinu dopravy směřující po D1 od Brna a z Benešovska směrem na Říčany. 

Většina řidičů zvolí kratší a přímější cestu, než zajíždět na sjezd k Modleticím či na D0. A to po Tehovské spojce, a pak přes Světice do Říčan. Příjezd do Říčan se z té strany stane výrazně přetíženým dopravou, která by jinak sjížděla z dálnice jen o pár kilometrů dál. Celkově se tak zhorší doprava všech obyvatel do Říčan z naší oblasti. 

Tehovu se za humny vytvoří proud tisíců vozidel. 

Dnes Tehovem projíždí jen několik nákladních tranzitních aut. Je jasné, že lokální obchvat by i tato auta odvedl z centra na její okraj. 

Když se podíváme do studie zjistíme, že pokud se Tehovská spojka nezrealizuje, pak obcí v roce 2050 projede 3.800 aut denně. To je pro představu polovina dnešních průjezdů přes Všestary. Podle reálného a jediného měření uskutečněném v Tehově, na kterém studie stojí, je počet projíždějících aut 5400. To znamená, že Tehov si sníží počet aut o třetinu, aniž by bagry hrábly do země.  

Pokud se zrealizuje dálniční přípoj tak, jak je uvažován, podle studie to bude přes 9000 osobních i nákladních aut bez omezení. Aktuální čísla ŘSD ze sjezdu ve Všechromech už dnes ukazují, že to může být i trojnásobek

K tomu je potřeba připočíst další auta směřující z Benešovska či od Brna po D1 do oblasti Českobrodska, Kouřimi a Kolínska, kdy řidiči místo nájezdu na D0 si zkrátí cestu právě po uvažované Tehovské spojce. To představuje tisíce osobních a nákladních aut, ve dne, v noci i o víkendech za ploty obyvatel Tehova. 

Mukařov - Louňovice - Vyžlovka - Doubravčice - Kostelec n.Č. L. … 

Tyto obce a jejich okolí dnes nikdo neřeší. Přitom právě ony odnesou výrazné navýšení dopravy. Plány dálničního přivaděče zatím končí těsně před Mukařovem. To prakticky znamená, že veškerý tranzit začne projíždět právě jimi a jejich obyvatelé tak opět pocítí zhuštění a zpomalení dopravy. 

Je bez pochyb, že stavbou dálničního přivaděče se zhorší podmínky v dotčených obcích. Je to dáno zejména tím, že obchvat přivede do oblasti velké množství nové tranzitní dopravy, která si tím ušetří kilometry. A to jak osobní, tak nákladní, zejména pak z oblasti truck parku ve Všechromech. 

Přitom jen o kus dál bude v roce 2027 dobudovaný obchvat D0 a následně přeložka silnice II/101 směrem na Škvorec a Českobrodskou. 

Přípravu dálničního přivaděče - Tehovské spojky provází mnoho podivných okolností. Její plán stojí na starých a neplatných číslech, dochází k manipulaci se zápisy a nepřihlíží se k připomínek dotčených spolků i obcí. Více se dozvíte v článku https://www.volbaprovsestary.cz/news/zachrante-klidne-vsestary-zastavte-vystavbu-dalnicniho-privadece/

Pokud stojíte o rozumné řešení v podobě lokálních obchvatů obců, které pomůžou místním a přitom nepřivedou tranzitní dopravu do Ladova kraje, připojte se k petici za zrušení projektu dálničního přípoje v jeho současné podobě.

 

 

Odpovídáme starostovi z Tehova

Po zveřejnění tohoto článku na FB přišel komentář Davida Hloucha, starosty Tehova, který je hlavním hybatelem celé akce.

Vnímám jako správné předložit vám k němu i odpověď:

Dobrý den, pane Hlouchu, děkuji za komentář. Vážím si času, co mu věnujete a máte pravdu. Zastávám názor, že každou teorii je pořeba ověřit praxí. Jsem si jistý, že jste vámi za slanou analýzu četl řádně celou, vyjmu tedy hlavně její klíčové body:

  1. Předně analýza dle slov jejích tvůrců vychází z faktických starých dat z roku 2016 a teoretických přepočtů v roce 2020. Čísla mnou předložená vychází z reálných a současných geolokačních dat, která uvolnilo Ministerstvo pro místní rozvoj a operátoři. 

  2. V analýze roku 2050 zcela chybí další, méně invazivní varianty bez napojení na dálnice a logistická centra. Zejména lokální obchvaty obcí nebo varianty lokálních obchvatu Říčan. Stejně tak chybí klíčové rozdělení na nákladní a osobní dopravu. Lidé v našem kraji by se měli mít možnost rozhodovat dle variant a ne dle jednoho, starého řešení. 
  3. Studie opomíjí aktuální rozvoj logistických center ve Všechromech, stejně tak Modleticích a blízké otevření obrovské obchodní zóny vč. Ikey v Průhonicích. To představuje pro naši oblast další tisíce aut, která Tehovskou spojku použijí pro rychlejší transport. Namísto, aby řidiči jeli o pár kilometrů delším obchvatem D0. I když tyto změny sice nemusí mít vliv na porovnání stavů, tak mají zásadní vliv na konkrétní čísla průjezdů.

    Z dostupných čísel ŘSD z roku 2020 dále vyplývá, že při předpokladu lineárního růstu bude na sjezdu Všechromy u logistického centra bude již v roce 2030 denně 23.132 vozidel. Dramatický růst tohoto číslo povzbudí vystavěná Tehovská spojka, na které dostanou vozidla z D1 se značným podílem nákladní dopravy možnost se rychleji dostat na Českobrodskou. 
  4. Konkrétně ke Všestarům uvádí vaše studie, že projede Všestary centrem přibližně 7000 tis aut denně a dalších 8 tis aut si z Mnichovic na D1 zvolí silnici přes Vávrov a Strančice. Jakým způsobem přemluvíte těchto 8.000 řidičů, aby jezdili po pomalejší, klikatější, složitější a navíc vedlejší cestě namísto rovné, přímé hlavní silnice přes centrum Všestar ke spojce? 
  5. Konkrétně k Tehovu uvádí vaše teoretická studie, že v roce 2050 jím má projet 3800 vozidel. I kdyby tomu tak bylo, tak stále je to o 1200 vozidel méně, než bylo dle vámi dodaného měření z roku 2016. To projíždělo Tehovem 5000 vozidel. Proč to tedy stavět? 


    Výpočty vychází ze starých a dnes již neplatných čísel 2016 a následných matematických výpočtů. Bylo by vůči lidem fér celou studii postavit na aktuální čísla, dle dat MMR se počet tranzitů přes Tehov snížil na pouhé desítky. A než přivedeme tisíce aut za humny rodinných domů, tak počkat na otevření obchvatu D0 a přeložení silnice II/101, pak měřit a teprve pak dělat matematické výpočty. Do roku 2050 je na to času dost. 
  6. Tím se nám bohužel také potvrzuje potřeba konfrontovat takto prováděné matematické simulace s praxí. Podle nich byla například v minulých letech silnice Mnichovice - Všestary označena jako silnice s minimálním provozem. A to jsme tu prakticky měli tisíce osobních aut denně a přes tisíc nákladních aut mířících do lomu. 
  7. Ani Říčanům to neuleví. Ve vaší studii se jasně píše, že dopad je marginální, tedy zcela okrajový, zanedbatelný.

  8. Dokument nenabízí variantní řešení a ani neodpovídá na nejdůležitější otázku - proč daná megastavba vlastně vzniká? Tranzitní doprava v obci Tehov i okolních obcích je dnes minimální. Hlavní dopravou jsou pohyby místních lidí. Bavit bychom se tak měli o lokálních obchvatech obcí, nikoliv o stavbě dálničního přivaděče, která - i dle vámi předložené studie - přivede k Tehovu a do celé oblasti 10.000 tranzitních aut. Čísla ŘSD hovoří o předpokladu násobku tohoto čísla.

Asi každému, kdo žije ve Všestarech je jasné, že po případném otevření dálničního přípoje se strhne doprava do centra Všestar právě přes Mnichovickou. Je to hlavní silnice, s novými asfalty a nabídne rychlejší cestu na D1. Pokud si řádně projdete data, která Ministerstvo pro místní rozvoj uvolnila obcím, uvidíte to také. Možná lepší naslouchat lidem v kraji, než jen spoléhat na teoretické výpočty starých čísel. 

Autor: Jiří Macháček

 

 

Sem tam přijde email

Čas od času máme touhu něco oznámit nebo pozvat na některou z akcí. Chcete být u toho?

Volba pro Všestary, z.s.

Všestary, Praha - východ IČ: 22846735 volbaprovsestary@email.cz
© 2010 Volba pro Všestary, o.s. Refresh stran 2018.