První skutečně veřejné projednání Tehovské spojky
Tehovské setkání poukázalo na zásadní problém celé věci - už dávno se totiž nejedná obchvat obcí, ale o dálniční zkratku mezi Černokosteleckou a D1 Všechromy pro osobní i nákladní dopravu. A i když veřejné projednání inicioval spolek Klidný Tehov, nikoliv Kraj či zastupitelstvo obce, jak by se slušelo, přišli starostové z okolí i krajský radní pro dopravu. Tady jsou jejich klíčové okamžiky.
Robert Veselý, sociální geograf, spolek Klidný Tehov
Nejsilnější moment: Ukázal video záběry skutečného provozu na silnici, ze které chce Kraj převést dopravu na Tehovskou spojku.
- Na úvod uvedl, že Tehov má dnes 3460 vozů denně a patří k běžně dopravně vytíženým obcím v kraji.
- Na číslech věcně doložil, že Tehov čeká po stavbě Tehovské spojky zhoršení 80-350 %.
- Uvedl, že dle čísel Tehovská spojka v celé její délce dotčeným obcím ani Říčanům nepřináší zásadní změnu k lepšímu.
- Vynaložení veřejných prostředků v úrovni 1 - 1,5 miliardy korun nepřináší pozitivní změnu a bude generovat jen další - tranzitní dopravu navíc, což se projeví v kvalitě života.
- Upřesnil, že Zásady územního rozvoje kraje - tzv. ZURku lze měnit, není pevně daná, jak je často poukazováno. Na veřejně známém příkladu kanálu Labe-Odra ukázal, že obce mají možnost se proti ní bránit.
- Protože Kraj chce přenést na Tehovskou spojku dopravu z II/101, promítl video s aktuální dopravou II/101, tedy Říčany - Modletice, aby bylo vidět, jak bude provoz vypadat ve skutečnosti oproti kresleným, nekompletním vizualizacím předkládaným veřejnosti.
- Spolek Klidný Tehov požaduje, aby Kraj pozastavil práce na současné podobě Tehovské spojky, vyhodnotil její skutečnou nutnost až po dostavbě D0 - a zejména variantně posuzoval celé území.
- Uvedl, že dostavbou D0 a navazující přeložky II/101 na Úvaly vznikne zcela nová dopravní situace, a tedy i čísla dopravy se zásadně pozmění. Stavět na starých číslech budoucí záměr spojky postrádá jakýkoliv smysl.
- 3x měřme, 1x řežme či spíš bagrujeme. Odměnou byl silný potlesk.
Oldřich Trejbal, starosta Strančic
Nejsilnější moment: Obvinil lidi, že dělají dopravu… zatímco Strančice budují logistická centra. A odešel.
- Zahájil slovy přijeďte na náves a zkuste se tam projít, všude se staví.
- Doplnil, že jezdíme po komunikacích, kde ještě jezdil císařpán.
- Uvedl, že spojka zastaví obrovský strmý nárůst, který je čeká. Otázkou zůstává, kde se má ono zastavení odehrát. Přesná čísla ze studie Krajské správy údržby silnic (KSÚS) totiž říkají: když by se Tehovská spojka postavila, projede Strančicemi v roce 2050 16060 aut a pokud by se nepostavila, tak 16110 aut.
- Pustil se do lidi - nejen v sále, že jste to vy, co dělají dopravu.
- Hovořil o dramatickém navyšování dopravy…a že aut může být až 30 tisíc, toto číslo ničím nepodložil ani neupřesnil.
- Přitom jsou to právě Strančice, které stojí za obrovským rozvojem logistické zóny v jejich části Všechromy, díky které pumpují obecní kasu bez ohledu na přírodu i obyvatele. Jediným dramatickým počtem aut tak zůstává pouze počet tranzitních aut, které má Tehovská spojka k obcím přivézt.
- U toho však už Trejbal chyběl, protože s omluvou setkání opustil.
Josef Pátek, Krajský radní pro dopravu
Nejsilnější moment: Vyzval lidi k podávání návrhů, jak Tehovskou spojku dělat lépe a levněji. A poté všechny odmítl.
- Od loňského podzimu má na starosti dopravu na Kraji, je současně starostou Čelákovic.
- I on prohlásil, že doprava nebude lepší než teď, doslova řekl “je katastrofální”. To zní znalecky zejména s ohledem na to, že se vyhradil vůči ostatním (= Spolek), co straší lidi čísly.
- Uvedl jako podporu svého tvrzení, že přibylo 70tis aut ve Středočeském kraji a v Praze. Nakolik je tato obecná informace relevantní pro oblast Tehovské spojky neupřesnil. Mimochodem v dlouhodobých trendech se tempo nárůstu aut snižuje. Je to logické, každá rodina si sice může přikoupit další jedno auto, pokud na to má, ovšem více si jich jen těžko pořídí. Auta nejsou rohlíky, které si kupujeme, když máme hlad. Současně roste podpora veřejné dopravy, takže argument ztrácí na síle a jen straší lidi.
- Kdyby nebyla ochrana prostředí dostatečná, nevydala by EIA souhlasné stanovisko. Několikrát uvedl, že dopady spojky by snižoval dalšími opatřeními = protihlukovými stěnami. Jak dnes vypadá II/101 s těmito stěnami je vidět zde:
- Uvedl, že za něj není na pořadu dne vyřazení Tehovské spojky ze ZURky, ale řeší jen kdy ji stavět a jak.
- Dále uvedl, že aktuální data ke stavbě jsou na internetu, ať si je lidé dohledají.
- Vyzval lidi, že mohou dávat technické návrhy, jak to lze udělat lépe, vyzval k diskuzi a podávání návrhů, zejména s ohledem na to, aby nebyly vydávány finance zbytečně navíc.
- Vyjádřil se, že projektová dokumentace by mohla být dohodou všech zúčastněných, a že je otevřený přijímat návrhy. Jak moc, ukázala další diskuze. V následujících debatách byly předloženy prakticky tři návrhy:
- pozastavit aktuální činnost na přípravě Tehovské spojky, počkat na dokončení D0 a přeložky II/101 Úvaly, provést nové měření, a až pak vyhodnotit potřebnost i rozměr stavby jako takové. Vyhnout se tak utrácení peněz z Krajské pokladny.
- připravit alternativní návrhy nové silnice a to buď v podobě lokálních obchvatů nebo zmenšené Tehovské spojky bez kácení lesa se záměrem udržení tranzitní dopravy na dálnici, kam patří.
- Snížení parametrů šíře zpět na 7,5 m a převedení na silnici III. třídy, aby na ní mohl být zakázán tranzit.
- Ani jeden z návrhů nebyl panem Pátkem akceptován. A potvrdil, že Kraj bude dál pokračovat v přípravě stavby.
- Na otázku, proč Kraj tak spěchá se stavbou, která vysaje z Kraje přes miliardu korun, pošle k zemi hektary Říčanského lesa, je postavená na rozporuplných číslech a obcím prakticky s dopravou nepomůže, konkrétní odpověď nezazněla.
- Na otázku, kam chce Kraj odvést tisíce nových tranzitních aut z křižovatky u Mukařova uvedl, že pojede buď vlevo nebo vpravo. To je ostatně důvod, proč spojka nepomůže ani Říčanům, ani Mukařovu.
- Na otázku, kolik EIA zamítla takových projektů, když "nejsme v národním parku" (jak napsal pan Šmolík na sociálních sítích, pozn. red.) a jestli vůbec zamítla někdy nějaké, nebylo konkrétně odpovězeno.
Marek Hanuš, KSÚS
Nejsilnější moment: Zpochybnil pravdivost čísel z vlastní studie.
- Uvedl, že aktuální čísla průjezdů aut jsou uvedena v EIA a jsou z roku 2022.
- Při pozdější konfrontaci s konkrétními čísly ze studie KSÚS nadepsané Dopravně-inženýrské podklady ke stavbě Tehovské spojky 01/2023, které jsou součástí veřejné dokumentace a podkladů k řízení EIA, opakovaně uvedl, že “ta čísla jsou lež”.
- Čísla například prokazují, že obcím stavba s průjezdy zásadně nepomůže, a studie také označuje dopad Tehovské spojky na dopravu v Říčanech jako bezvýznamný.
- Na přímý dotaz, zda je tedy mnohastránková studie 01/2023, ze které byla čísla zkopírována, výsledkem práce KSÚS prohlásil, že se o ničem takovém bavit nemusí.
David Hlouch, starosta Tehova
Nejsilnější moment: Vyzval k férovosti, aby ji v zápětí bohužel popřel.
- I starosta Tehova se obrnil obecným klišé o dopravě, že “bude to jen horší”, bohužel opět chybělo doložení fakty.
- Ukázal nákres, ve kterém prezentoval kolik moc domů zasahuje současná doprava a kolik málo jich bude zasaženo Tehovskou spojkou. S tím, že lidé by měli být féroví ke všem.
- Opomněl však zmínit, že současná doprava je minimálně o trojnásobek menší, než bude ta tranzitní okolo nových domů. I její rozložení bude jiné - oproti pouhým ranním i večerním špičkám v Tehově nyní bude prakticky nepřetržitá. Abychom tedy byli fér.
- Připomněl, že v roce 2014 převzal obec, v územním plánu už to bylo, tak to tam nechal a rozšířili koridor.
- Uvedl, že respektuje názor lidí, že je to těžké téma, několikrát si vzájemně mezi sebou s Krajem i některým starosty poděkovali, jak to zvládají.
- Dotkl se problematiky územního rozvoje s tím, že v Tehově došlo k redukci zastavitelných ploch, pochválil Všestary i Světice, že se chovají také zodpovědně. Opřel se naopak do Mukařova. Ovšem vynechal, že současné vedení obce zdědilo plány výstavby po minulých. Ostatně i Tehov před pár lety vyrostl skokově o stovky nových domů. Abychom byli stále féroví.
- Podotkl, že nevidí nikoho přivázaných u rostoucích hal - jenže - když jsme u té férovosti - hlídat rozumný rozvoj kraje je práce zastupitelů a Kraje, nikoliv úkol lidí, kteří mají své zaměstnání, jak připomněla jedna z posluchaček.
Jan Říha, zastupitel Tehova
Nejsilnější moment: Vyzval ke spolupráci obcí na jiných variantách
- 2 roky zastupitel Tehova
- Zazněla obava, že by se spojka mohla stát silnicí první třídy - "kluci z Kraje" a Hlouch slíbili že, ne. Následně se v diskuzi ukázalo, že lze za určitých podmínek silnici převést na kategorii I. třídy, když je vůle. A také se naopak ukázalo, že kdyby Tehovská spojka byla v kategorii III. třídy, může na ní být zakázán vjezd tranzitní dopravě.
- Uvedl, že i když se záměrem je obtížné něco dělat, stojí za to se bránit.
- Za něj je řešením vyzvat Tehovské zastupitelstvo, okolní obce i Říčany, aby zatlačili na Kraji a vytvořili se jiné varianty.
- Vnímá, že se přesune doprava jen od jedněch domů k druhým, a to není dobře.
- Upřesnil, že Strančice potažmo Říčany přenáší jen problém na další obce.
- Na závěr uvedl, že “někdy slyšíme v Tehově vlak, někdy dálnici - hluk uslyšíme všichni”.
David Michalička, starosta Říčan
Nejsilnější moment: Miluje Říčanský les natolik, že by do něj poslal nákladní tranzit.
- Les, Tehovské pole bere jako svůj, je to jeho domov, chodí tam běhat.
- Na otázku, jak lesu zdůvodní, že jej prokácí a přivede do něj dle doložených čísel minimálně třikrát tolik aut, než kdyby se spojka nestavěla, bylo ticho.
- Chvilku zobecňoval všechny stavby, a že by bez nich nebyli jiné stavby.
- Něco to zkomplikuje, něco to přinese - druhá chvilka obecného konstatování o stavbách.
- Stavbu připravují zodpovědně, doplnili celou řadu zásadních opatření, na upřesnění nedošlo.
- Nelíbilo se mu video srovnání s Říčanskou 101/II, že to je jen jeden úhel pohledu, druhý nenabídl. Tak jej nabídli v závěru občané sami.
- A doplnil, že to dopadne tak jak má protože “My jsme ti odpovědní, děláme to nejlíp pro všechny”.
- Pak zaznělo, že nechce tlačit žádnou silnici a nebudou spojku podporovat za každou cenu. To by mohlo být první vlaštovkou k podpoře rozhodnutí, aby Kraj zpracoval další varianty.
- Argument, že občané budou za 3 minuty na D1, se úplně nepotkal s pochopením publika.
- Prakticky v diskuzi nepopřel, že po dostavbě spojky mohou Říčany umístit zákaz průjezdu nákladní dopravy a vše odkloní na Tehovskou spojku.
Tomáš Broukal, starosta Světic
Nejsilnější moment: Solnou stezku, co by vedla dopravu do Světic, odmítá. Tehovskou spojku, co má odvést dopravu do Mukařova, podporuje.
- Nechtěl opakovat fakta a čísla, jenže těch z podporovatelů spojky vypadlo jak šafránu.
- Když objíždí auta D1 - řeší ve Světicích velký denní tlak, hodně průjezdů. Jenže těch bude více, když se díky Tehovské spojce otevře autům přímější a větší cesta z D1 přes centrum Světic do Říčan, aniž by auta objížděla o kus dál po 101/II.
- V narážce na video z II/101 namítl, že by se měla měřit intenzita hluku mimo koridory a ne stát s kamerou v koridoru. Bohužel chyběl prostor na odbornou námitku z publika, že 10 metrů zeleného pásu sníží hluk o pouhých 5 dbl. A že jeden jediný kamion dělá hluk stejný jako jedoucí vlak - 90 dbl.
- Rád by zmínil Solnou stezku, která měla odvézt dopravu před Světice. A to byla blbost, tak se zrušila. Že přesně to samé dělá Tehovská spojka Mukařovu a dalším obcím okolo, mu už tolik nevadí.
- Doplnil, že bude ve Světicích vysokorychlostní trať. Namítl, že s tím taky nemůžou nic dělat. Pochopitelně, Světice už na železniční trati leží, zatímco Tehov a okolní obce žádnou spojku nemají. Zatím. V diskuzi na tuto poznámku navázal odborný komentář z publika, že to, že se uvolní stávající trať a bude na ní jezdit více vlaků pomáhá diverzifikaci dopravy a tedy zmenšení automobilového vytížení.
Jaromír Jech, starosta Všestar
Nejsilnější moment: Postavil se za přerušení procesu přípravy spojky do dokončení D0 a její přehodnocení.
- Odlehčil vážné téma několika trefnými poznámkami a tím, že on sám trhnul rekord býti tak dlouho zticha.
- Upozornil, že EIA obsahuje podmínku, že dopady na životní prostředí se mají přehodnotit až po zprovoznění D0.
- Vyjádřil přesvědčení, že je rozumné přerušit aktuální proces a počkat po dostavbě D0.
- Za což sklidil potlesk
Jiří Macháček, předseda Volby pro Všestary
Nejsilnější moment: Nabídl do diskuze syrová fakta bez omáčky.
V prezentaci shrnul 11 skutečných fakt a čísel z Dopravně-inženýrské studie KSÚS, z dopisu Tehova na Kraj se žádostí o protihlukové stěny v celé délce mimo zářezy a EIA. Ve stručnosti v prezentaci
- doložil, že Tehovská spojka má být pro osobní i nákladní dopravu bez omezení...
- a nabídla by zkratku na Kutnou horu a Kolínsko a opačně na Benešovsko.
- Ukázal současný rozsah logistického parku ve Všechromech, který má spojka napojit...
- a že její podstatná část má vést na náspech nad krajinou.
- Poukázal, jak plán spojky v současné podobě spolkl původně lokální obchvat Tehova, aby z něj udělal součást dálničního přivaděče,...
- a že bude muset být plný betonových stěn nebo bude slyšet a cítit všude.
- Prokázal na číslech ze studií KSÚS, že Tehovu se uleví jen pokud se spojka nepostaví...
- a že Říčanský les by byl zatížený minimálně 3x vyšší dopravou, než je dnes.
- Ze studie vyjmul klíčová čísla pro Říčany i s kopií oficiálního závěru, že dopady stavby na Říčany jsou zanedbatelné.
- Nabídl konkrétní varianty, jak mohou obce mít své lokální obchvaty bez napojení na logistický park D1 a kácení významné části Říčanského lesa.
Prezentace sklidila bouřlivý potlesk, za který patří obrovský dík. Ke shlédnutí v celém znění ve video verzi ZDE:
Obyvatelé
Nejsilnější moment: Pojmenovali, že místo obchvatu obcí se jedná o dálniční spojku napříč Ladovým krajem.
- Připomněli jiný úhel pohledu, a to že jsme v Ladově kraji, v kraji s čistým vzduchem, s blízkou léčebnou Olivovna, na jedněch z nejkrásnějších údolí se zdravým Říčanským lesem kolem Prahy - a do toho chce Kraj zaříznout dálniční přivaděč.
- Pan Červenka, starousedlík na Ladech a předseda sportovního spolku, položil prostou otázku všem zastáncům spojky: “Co se bude dít na křižovatce až tam vyvedeme dopravu?” Zůstalo jen dlouhé ticho.
- Dále bylo upozorněno odborníkem z přírodovědecké fakulty, že šíření hluku a emisí, a to, že to je v limitech, neznamená, že nejsou škodlivé.
- Z řad občanů vystoupil také Miloslav Šmolík, řeší dopravu v Říčanech a lobuje za stavební firmy. Bohužel se nepodařilo zachytit podstatu jeho diskuzního příspěvku, pokud ji někdo má, pošlete ji prosím redakci.
- Zazněla také žádost na všechny, aby se přestalo říkat obchvat obcí, protože se zcela evidentně jedná o tranzitní spojku, dálniční přivaděč, jehož úkolem je kolem obcí propojit logistické centrum ve Všechromech a D1 a nabídnout zkratku na Kolínsko a opačně na Benešovsko. To potvrdil i krajský radní Pátek, protože rád říká věci tak, jak jsou.
Na setkání byl nabídnutý dostatečný prostor zastáncům spojky, aby předložili pádné argumenty, čísla a fakta pro její vznik. Místo nich je nahradili obecnými frázemi o zvyšující se dopravě, o tom, že věčné nespokojenosti, a že by lidé měli být rádi, protože jsou oni ti zodpovědní a vědí, co dělají.
Otázkou i nadále tedy zůstává, pro koho a proč se má Tehovská spojka stavět.
Vidíte i vy rozumnější řešení, než je dálniční přivaděč?
- Podepište petici za zrušení záměru. Tady je odkaz: P ETICE.
- Pište starostovi Říčan, ať se postaví za záchranu Říčanského lesa – david.michalicka@ricany.cz
- Sdílejte tento článek dál, zejména do okolních obcí.
- Pište na tehovský úřad starostovi, aby zvolil více lokální řešení – ou@tehov.cz
- Pište na krajský úřad a vyjádřete svůj nesouhlas se záměrem stavby č.j.SZ_086080/2022/KUSK – Mgr. Jiří Kudrna, kudrna@kr-s.cz
jrk