Tehovská spojka: Miliarda z Kraje na silnici bez významu

Středočeský kraj stojí před rozhodnutím, které může zásadně ovlivnit život v obcích i podobu celého regionu Říčanska. Stavba Tehovské spojky – plánované jako nové spojení dálnice D1 a silnice I/2 – má stát přes miliardu korun. Jenže, než aby pomohla obyvatelům, působí spíš jako nůž do zad lidem i obcím Ladova kraje.

Čísla KSÚS v podkladech pro vyjádření EIA ukazují, že Tehovská spojka by přivedla do prokáceného Říčanského lesa a prameniště Rokytky minimálně třikrát více dopravy, než kdyby se vůbec nestavěla. Dostala se tato klíčová mnohastránková studie i k hejtmance Petře Peckové z Mnichovic?

Plýtvání financemi bez výsledku

Podle oficiálních čísel dopravní studie krajské správy (KSÚS) by Tehovská spojka jen stěží obcím nabídla očekávanou úlevu. V Říčanech by mohla klesnout doprava o devětset vozů denně, což je z hlediska celkových průjezdů zanedbatelné

V Tehově by doprava naopak výrazně narostla – ze stávajících 3 500 aut na 10 000 denně. Jen projede kolem jiných domů, přibydou betonové zdi a promění se její charakter z občasných špiček na celotýdenní vytížení.

Na dotaz, kam chce Kraj odvést tisíce nových tranzitních aut z křižovatky u Černokostelecké odpověděl na Tehovském projednání krajský radní pro dopravu Josef Pátek (ODS), že “buď doleva nebo doprava” = do Říčan / Strašína nebo do Mukařova. Takové „řešení“ a neznalost regionu je spíše alarmujícím signálem, že tu chybí promyšlená koncepce. Záměr projektu za miliardu by tak pouze otevřel zkratku tranzitní dopravě bez omezení napříč regionem.

Přečtěte si více, co také zaznělo na veřejném projednání v Tehově

Ani dalším obcím v číslech nepomůže a její dopad na dopravu v Říčanech označuje inženýrská studie ve svém závěru jako bezvýznamný. Nabízí se otázka, zda někdo ze zastánců stavby, sdružení obcí Ladova kraje či krajských radních vůbec věnoval čas důkladnému prostudování celé studie – nebo zda její nepohodlná čísla účelově schovávají za úřední postupy a obecné fráze o zlepšování obslužnosti.

Dopravně-inženýrská studie 2023/01 zpracovaná Krajskou správou údržby silnic (KSÚS) jako podklad k posouzení dopadů na životní prostředí (EIA) uvádí s ohledem na růst populace a dopravy tato konkrétní data pro rok 2050:

Studie ve svém závěru ke stavbě doslova uvádí: “Přínosy pro samotné město Říčany jsou marginální” = bezvýznamné.
* Pro srovnání, Tehov měl v roce 2016 elektronicky naměřený průjezd 5463 aut/den
** Číslo tranzitní dopravy bude ve skutečnosti násobně vyšší – místo, aby jeli řidiči delší cestu přes D0 – Běchovice zkrátí si cestu přes Tehovskou spojku, navíc bez mýta.

Kraj by měl připustit variantní řešení, než rozbagruje krajinu

Předtím, než spustíme bagry a pily, bychom měli vědět, že Kraj investuje do nejlepší možnosti. V případě Tehovské spojky tomu tak není. Lokální obchvaty, přeložka II/107 bez napojení na logistický park nebo úprava současných dopravních uzlů by mohly nabídnout efektivnější a šetrnější řešení. Chybí však jejich zpracování a širší veřejné projednání.

Místo hledání možností, které by skutečně šly vstříc lidem v dotčených obcích, postupuje Kraj v přípravách dál. Některé obce sice chtějí lokální obchvat obcí a občanům byl tak záměr ještě donedávna mnoha starosty prezentován, jenže právě tato legitimní potřeba je nyní Krajem zneužívána jako záminka pro budování zkratkyduplicitního přivaděče pro tranzitní dopravu s přímým napojením na logistické centrum.

Zachování hodnot regionu

Ladův kraj, Říčanský les nejsou jen názvy na mapě. Jsou to symboly přírody, která dává Středočeskému kraji tvář. Tehovská spojka, v podstatné části naplánovaná na několikametrových náspech nad úrovní, by vedla napříč touto krajinou. 

Přinesla by do ní protihlukové betonové stěny a způsobila nevratné škody: kácení biotopů i staletých lesních porostů, škody na chráněných živočiších i rostlinách, zásahy do významných vodotečí jako je Rokytka či ohrožení rekreačních oblastí Hačalka, Jureček či Marvánek

Bezesporu by znamenala i dopady na velmi cenné mikroklima, díky němuž v bezprostřední blízkosti lesa vznikla léčebna Olivovna. Má rozsáhlý parkový areál, který tvoří nedílnou součást léčby a právě čistý vzduch, blízkost lesa i absence těžké dopravy jsou jejími základními kameny.

Zastánci stavby se opírají o souhlasné stanovisko Posudku vlivu na životní prostředí. EIA přitom byla vydána bez podrobného hydrogeologického posudku, s absencí aktuální hlukové a rozptylové studie, které by měly být u tak citlivého území samozřejmostí.

Ladův kraj by přitom mohl mít ve vedení kraje silného zastánce – hejtmanka Petra Pecková (STAN), žije v blízkých Mnichovicích a je jejich bývalou starostkou. O to víc zaráží, že místo ochrany se na Kraji pod jejími křídly otevírá prostor pro zásah, který tento výjimečný region může nevratně poškodit.

Místo spěchu je rozumnější počkat na D0 a Úvaly

Středočeský kraj má v rukou čas. Čísla, která dnes slouží jako podklad v dokumentaci EIA, vycházejí ze starších měření a teoretických dopravních modelů. Přitom již běžící dostavba klíčových dopravních staveb obchvatu D0 u Běchovic i navazující přeložky II/101 směrem na Úvaly – Český Brod zásadně promění dopravní situaci v celém regionu.

Bylo by proto odpovědné přípravné práce na Tehovské spojce zastavit. Počkat, až se dopravní situace stabilizuje – a teprve poté provést měření a na základě relevantních dat rozhodnout, zda je skutečně potřeba. A pokud ano, v jaké podobě.

Snadno by se totiž mohlo stát, že by se stala zkratkou pro tranzitní dopravu, a místo pomoci obcím by jen přivedla za jejich humny tisíce dalších aut, která by jinak přirozeně směřovala jen o pár kilometrů dál na obchvat.

Kraj má chránit hodnoty, ne je ničit

Úkolem Středočeského kraje je zlepšovat kvalitu života svých obyvatel, ne utrácet miliardy za projekty, které ji zhorší. V jeho regionu jsou stovky míst, které doslova pláčou po nových komunikacích.

Otázkou tak zůstává, proč vedení Kraje tlačí obrovské peníze právě do duplicitního přivaděče, když o pět kilometrů dál jsou další dvě obdobné komunikace – D0 a II/101. Tehovská spojka se tak zdá být miliardovým příběhem, který zcela postrádá smysl.

Přečtěte si více o Tehovské spojce.

Sem tam přijde email

Čas od času máme touhu něco oznámit nebo pozvat na některou z akcí. Chcete být u toho?

Volba pro Všestary, z.s.

Všestary, Praha - východ IČ: 22846735 volbaprovsestary@email.cz
© 2010 Volba pro Všestary, o.s. Refresh stran 2018.